Soms kom je TTRPG’s tegen die je zo bekend voorkomen dat je denkt: “Dit moet ik toch al gespeeld hebben?” Maar als je het dan gaat lezen, kom je erachter waarom dit gevoel bij je naar bovenkomt. Omdat ze een interessante combinatie zijn van bekende onderwerpen en settings, maar er toch een eigen twist aan gegeven hebben. Daarom nu de RPG Spotlight op Triangle Agency.

Welkom op deze werkdag/sessie

Triangle Agency is gemaakt door Haunted Table en wist met een zeer succesvolle Kickstarter-campagne een mooie start te maken. Het wordt door de makers omschreven als paranormal investigation and corporate horror en haalt inspiratie uit de SCP Foundation, Severance, the X-Files en Control. Qua schrijfstijl en uitvoering zou je het ook een combinatie van de TTRPG’s Paranoia en Delta Green kunnen noemen.

Je speelt Field Agents/werknemers van een privaat bedrijf genaamd Triangle Agency dat als taak heeft om paranormale fenomenen in de moderne wereld te begrijpen en te isoleren. Deze fenomenen worden ook wel Anomalies genoemd en zijn extreem gevaarlijk, omdat ze de realiteit binnendringen, veranderen en soms geheel overnemen. De karakters zijn werknemers die in aanraking geweest zijn met zo’n Anomaly en een klein restje ervan bij zich dragen. Juist daarom zijn ze zo goed toegerust op het bestrijden van deze onvolkomenheden in de dagelijkse werkelijkheid.

De Field Agents worden op missies gestuurd als er meldingen binnenkomen van opvallende gebeurtenissen of gevaarlijke situaties. Het doel van Triangle Agency is om de realiteit te stabiliseren. Zoals ze zelf zeggen:

The universe was not meant to be observed. Observation creates thought; thought shapes Reality.

En dat is waar deze Anomalies vandaan komen: een verzameling van gelijksoortige gedachten of één heel sterke gedachte kan de wereld eromheen veranderen en als die verandering blijft groeien, kan het alles overnemen. Daarom is het de taak van de Field Agents om ze te vangen en in de Vault te stoppen of om ze te vernietigen en ervoor te zorgen dat er niet te veel losse eindjes blijven bestaan. Want ieder los eindje is weer een nieuwe gedachte en wie weet wat daaruit voortkomt…

De Field Agent Manuel is geschreven als een personeelshandboek met alle regels en positieve corporate taal van dien. Verder op in het boek, wanneer het overgaat in het materiaal voor de General Manager (GM), neemt een Anomaly het over en krijg je een inkijkje in die wereld. Het laatste deel van het boek bestaat uit documenten achter een “paywall” die slechts toegankelijk zijn als er in het boek naar verwezen wordt of de General Manager het nodig heeft. Het gaat daarbij om hand-outs en character sheets. Zo hebben ze alles in stijl weten te verwerken.

Benodigdheden voor deelname aan de werkdag/sessie

Zoals ze in de handleiding zeggen, is het aandeel dat Triangle Agency op dit moment heeft in de werkelijkheid 25%. Dus daarom is het niet meer dan logisch om vierzijdige dobbelstenen te gebruiken. Eigenlijk rol je in Triangle Agency niet veel; er wordt vanuit gegaan dat de meeste acties die je zomaar uitvoert falen. De situaties waarin je wel rolt, zijn:

  1. als je de Agency vraagt het recente verleden aan te passen en daarmee de huidige situatie naar je hand te zetten;
  2. als je je Anomaly Abilities (de krachten die je krijgt omdat je in aanraking bent geweest met een Anomaly) wilt inzetten, op een veilige en gecontroleerde manier natuurlijk.

Je rolt altijd zes d4’s. Alle drieën die je rolt, tel je als een succes. Als je minimaal één 3 ertussen hebt zitten, is het een succes. Als je geen drieën hebt, faal je wat weer zijn eigen consequenties heeft. Iedere dobbelsteen in die pool van zes die geen 3 geeft, voegt Chaos toe aan de Chaos Pool van de GM. Deze Chaos Pool gebruikt de GM om de acties van de Anomaly te bepalen en uit te voeren. Dus hoe minder er in de Chaos Pool zit, hoe minder moeilijk het de GM de Agents het kan maken. Of…

Je kunt ook je aantal successen manipuleren en dus het aantal Chaos dat je aan de pool van de GM toevoegt verminderen door je Qualities in te zetten. Je hebt er negen, zoals Attentiveness, Persistence en Professionalism. De punten die je in deze Qualities hebt, kun je inzetten om een niet-3 te veranderen in een 3. Dit is dus een beperkte pot punten die je kunt inzetten om ook hier de realiteit aan te passen. Als je op een Quality moet rollen echter en je hebt daar geen punten meer in, zorgt dat voor Burnout en kun je zelfs die drieën die je gooit verliezen. Dus wees wijs met het inzetten van je kwaliteiten.

Zoals je ziet, is 3 het magische getal hier. Dus als je 3 drieën gooit of een veelvoud ervan, dan levert dat extra bonussen op en voeg je helemaal geen Chaos toe aan de pool van de GM.

In het boek staan verder regels over hoe om te gaan met de gevaarlijke missies waar de Agent en wellicht hun geliefden bij betrokken raken, de Life Insurance Policy die daarop van toepassing is (hoe je dient om te gaan met het gewond raken en de dood van je Agent), manieren om om te gaan met conflict tussen Agents onderling of met andere karakters en uiteraard regels voor het maken van je eigen Agent. Je kiest een Anomaly waardoor je karakter beïnvloed wordt, je kiest je realiteit (welke type persoon ben je in de je “vrije tijd”), je creëert relaties met mensen binnen en buiten de Agency en je kiest je functie binnen TA. En als je deze stappen, samen met je Self-Assessment en Onboarding Questionnaire, doorlopen hebt, ben je klaar om je werkdag bij Triangle Agency te beginnen.

Missies

De meest voorkomende missie binnen Triangle Agency is een retrieval missie: een missie waarbij de Agents eropuit gestuurd worden om een Anomaly te isoleren, te vangen en terug naar het hoofdkantoor en de Vault te brengen. Een dergelijke missie bestaat uit een Morning Meeting waarin de General Manager scènes uit het dagelijks leven van de Agents begeleidt. Dan kan gaan over de bureauwerkzaamheden die een Agent moet doen op kantoor of een situatie die zich voordoet in het privéleven van deze medewerker. Want work-life-balance is de grootste horror van het hele spel. Hierna volgt de briefing en het onderzoek. Agents gaan op zoek naar clues, leads en het mogelijke domein van de Anomaly waar de doorbreking van de realiteit begonnen en op z’n sterkst is. Dit alles terwijl er geprobeerd moet worden om het aantal losse eindjes (onschuldige omstanders die dingen zien die eigenlijk niet zouden moeten kunnen en die ze dus eigenlijk ook niet zouden moeten zien) te beperken. Na het binnengaan van het domein van de Anomaly, is het aan de Agents om te kijken hoe ze de situatie onder controle kunnen krijgen, het mee te nemen naar de Vault, te neutraliseren of in ieder geval niet te laten ontsnappen.

The Vault heeft een aantal missies waarmee je als General Manager kunt starten en ook in het regelhandboek staat uitgebreid beschreven hoe je als General Manager een missie opzet en uitvoert. Triangle Agency is in digitale versie te verkrijgen op itch.io en de fysieke versie is als pre-order te bestellen op de site van Haunted Table. Become an Agent today!